دستگاه فایبر مارکینگ

اصطلاح مارکینگ (Marking) به معنی نشانه گذاری و حکاکی است و دستگاه فایبر مارکینگ به دستگاه‌های گفته می‌شود که از اشعه لیزر برای حکاکی بر روی مواد مختلف استفاده می‌کند. در مورد دستگاه‌های حکاکی می‌توان به گزینه‌های مختلفی اشاره کرد که معروف‌ترین آن‌ها دستگاه حکاکی سیان سی است. اما با ورود لیزر و تکنولوژی آن، امروز شاهد ظهور دستگاههای دیگری نیز هستیم که دستگاه فایبر لیزر مارکینگ نمونه‌ای از آنهاست.

اگر وقت کافی برای مطالعه این مطلب را ندارید ، میتوانید به خلاصه صوتی آن گوش دهید:

دستگاه فایبر مارکینگ چیست؟

دستگاه فایبر مارکینگ دستگاه‌هایی هستند که از آنها برای حکاکی و نشانه گذاری بر روی مواد مختلف، از جمله فلزات، به کمک لیزر استفاده می‌شود. با تحلیل اسم این دستگاه می‌توانیم درک بهتری از آنها داشته باشیم. واژه فایبر در این دستگاهها به معنی استفاده از فیبر نوری برای انتقال نور و اشعه لیزر است. واژه مارکینگ نیز به حکاکی و علامت گذاری در این دستگاه‌ها اشاره دارد و کاربرد آنها را مشخص می‌کند.

با شناختی که از دستگاه‌های برش لیزری و دستگاه‌های حکاکی لیزری داریم، شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که چرا از فیبر نوری استفاده می‌شود؟ انتقال انرژی و اشعه در سیستم‌های قدیمی باعث پراکندگی جریان لیزر شده و باعث می‌شود که کارایی و بازدهی آن کاهش یابد. در ضمن در این دستگاهها ایجاد تمرکز بالا برای اشعه لیزر بسیار سخت بوده و فعالان صنعتی ترجیح می‌دهند که از یک اشعه لیزر متمرکز و پرتوان استفاده کنند.

در دستگاه فایبر مارکینگ ابتدا اشعه لیزر در تیوب لیزر ایجاد شده و سپس این اشعه‌ها به داخل فیبر نوری هدایت می‌شود. فیبر نوری وظیفه متمرکز کردن نور تولید شده و قوی کردن آن را برعهده دارد. در واقع عملکرد فیبر نوری هم مانند عدسی‌ها و آینه‌ها در سیستم‌های قدیمی است. بنابراین می‌توانیم دستگاه حکاکی فایبر را از لحاظ دقت و تمرکز در اشعه لیزر به عنوان یکی از بهترین دستگاه‌های موجود در بازار معرفی کنیم.

دستگاه فایبر مارکینگ

مزایای دستگاه فایبر مارکینگ

همه‌ی ما می دانیم که دستگاه فایبر مارکینگ به دلیل تمرکز بالا در ایجاد اشعه لیزر و همچنین جلوگیری از هدررفت اشعه، به عنوان یکی از دقیق‌ترین دستگاه‌های صنعتی شناخته می‌شود. این دستگاه‌ها برای بسیاری از پروژه‌های حساس و دقیق به کار گرفته می‌شوند و معمولاً در بیشتر موارد موفق هستند. برای آشنایی بیشتر، مزایای دستگاه فایبر مارکینگ را در سه دسته کلی قرار می‌دهیم:

حکاکی با کیفیت و ماندگار

وقتی که شما حکاکی یک سطح را به کمک دستگاه فایبر انجام می‌دهید، اشعه لیزر وظیفه سوزاندن بخشی از سطح نمونه کار را برعهده داشته و به عنوان حکاکی شناخته می‌شود. این شیوه از حکاکی و مارکینگ بسیار با کیفیت و ماندگار است. در واقع روش‌های دیگری مانند چاپ داغ و چاپ بر روی سطوح مختلف به مرور زمان و در اثر عوامل فیزیکی از بین می‌روند. اما در روش فایبر یک حکاکی ماندگار انجام می‌شود.

عدم نیاز به جوهر و تجهیزات جانبی

وقتی که از دستگاه فایبر مارکینگ برای حکاکی و علامت گذاری بر روی چند کالا استفاده می‌کنید، در واقع اشعه لیزر برای سوزاندن سطح نمونه و شکستن پیوند مولکولی استفاده می‌شود. در این فرایند شما از هیچ ماده اضافی استفاده نمی‌کنید و تمامی کار با کمک لیزر انجام می‌شود. بنابراین می‌توانیم ادعا کنیم که این روش نیازی به تجهیزات جانبی و استفاده از مواد مصرفی ندارد و به خودی خود می‌تواند حکاکی پروژه‌های پیچیده را انجام دهد.

استفاده در صنایع حساس و دقیق

از دیگر مزایای دستگاه فایبر، به کار بردن آن در صنایع حساس و دقیق است. ما می‌توانیم کار بر روی فلزات را به صنایع سنگین و سبک تقسیم بندی کنیم. معمولاً فلزات سبک برای کارهای حساس مانند پزشکی و علم کامپیوتر استفاده می‌شود. دستگاه فایبر مارکینگ به دلیل استفاده از فیبر نوری تمرکز بالایی در اشعه لیزر به وجود می‌آورد که برش‌های آن بسیار دقیق‌تر از سایر دستگاه‌های صنعتی است.

دستگاه فایبر مارکینگ چگونه کار می‌کند

کسانی که در حوزه برش و حکاکی صنعتی فعالیت دارند، با نحوه عملکرد دستگاه فایبر مارکینگ آشنایی دارند. اما تعداد این افراد بسیار کم است امروز می‌بینیم که افراد زیادی برای حضور در صنعت بر روی ظرفیت‌های این دستگاه حساب کرده‌اند. این در حالی است که این افراد با نحوه کار دستگاه فایبر آشنایی ندارند و نمی‌دانند که ظرفیت این دستگاه در حوزه‌های مختلف صنعتی تا چه اندازه بالاست.

شروع کار دستگاه فایبر مارکینگ از یک نرم افزار طراحی مانند فتوشاپ و کورل دراو شروع می‌شود. اپراتور دستگاه در این نرم افزارها الگوی اصلی برش و حکاکی را مشخص می‌کند و در یک فرمت قابل خواندن برای دستگاه، ذخیره می‌کند. با انجام این مرحله، مهم‌ترین بخش کار انجام گرفته و از این مرحله به بعد کار طراحی به پایان می‌رسد.

گام دوم، انتقال تصاویر آماده شده به نرم افزار دستگاه و روشن کردن موتور دستگاه است. با روشن شدن دستگاه فایبر، عملاً تیوب لیزر فعال شده و نور اولیه لیزر تولید می‌شود. در دستگاههای فایبر لیزر از یک فیبر نوری برای جلوگیری از انتشار اشعه و متمرکز کردن آن استفاده می‌شود. برود اشعه لیزر به این فیبر نوری باعث تولید یک اشعه بسیار قوی و متمرکز می‌شود.

بخش دوم دستگاه فایبر، بخش حرکتی از که اپراتور با کمک یک صفحه کنترل می‌تواند مختصات حرکتی را در آن وارد کند. این مختصات حرکتی مشخص می‌کند که ابزار برشی در چه جهت‌هایی حرکت کند و نحوه چرخاندن نازل برش به چه صورت باشد با فعال شدن بخش حرکتی، ابزار برشی دستگاه فایبر مارکینگ به حرکت درآمده و نازل لیزری را حرکت می‌دهند. در نهایت این نازل برش لیزری باعث حکاکی و برش نمونه کار می‌شود.

عملاً نحوه کار دستگاه فایبر بسیار شبیه به دستگاه‌های لیزری معمولی است، اما فیبر نوری باعث بالا رفتن تمرکز و دقت این دستگاه‌ها شده است.

بخش‌های مختلف دستگاه فایبر مارکینگ

با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی به علوم کامپیوتری، امروزه می‌بینیم که اکثر دستگاه‌های صنعتی از دو بخش هوشمند و حرکتی بهره می‌برند و همین وضعیت برای دستگاه فایبر مارکینگ نیز وجود دارد. ترکیب این دو قسمت با یکدیگر باعث به وجود آمدن دستگاه‌های پیشرفته و در عین حال دقیق در صنعت شده است که برای بسیاری از حوزه‌ها کاربردی بوده و ابزارهای مختلف آنها را تولید می‌کند. به منظور آشنایی بهتر شما با دستگاه فایبر مارکینگ، دستگاه را به دو بخش لیزری و حرکتی تقسیم کرده‌ایم:

بخش لیزری دستگاه فایبر مارکینگ

در دستگاه فایبر، ابزار برشی همان اشعه لیزر است. این اشعه لیزر با کمک تیوب لیزر و برانگیخته شدن عناصر داخل آن به وجود می‌آید. بنابراین بخش لیزری دستگاه فایبر مارکینگ را به تجهیزاتی اختصاص می‌دهیم که برای تولید لیزر لازم هستند. این بخش‌ها از تیوب لیزر شروع می‌شوند، وارد فیبر نوری شده و تحت عنوان ابزار برشی آن نازل برش شناخته می‌شود.

در حقیقت، منشاء تولید لیزر همان تیوب لیزر است. با تأثیر جریان الکتریکی بر عناصر موجود در تیوب لیزر، به مرور زمان برانگیخته شده و با بازگشت آنها به حالت پایه، انرژی اضافی آنها به عنوان اشعه لیزر خارج می‌شوند. این اشعه‌های نوری به داخل فیبر نوری هدایت می‌شوند که وظیفه متمرکز سازی و تقویت اشعه لیزر را برعهده دارد. در نهایت این لیزر به ابزار برشی انتقال داده شده و از آن برای حکاکی و برش استفاده می‌شود.

بخش حرکتی دستگاه فایبر مارکینگ

بخش حرکتی دستگاه فایبر مارکینگ همانند دستگاه‌های سیان سی است. در این بخش شما با یک اسپیندل و چند محور حرکتی مواجه هستید که وظیفه چرخاندن ابزار برشی در جهت‌های مختلف را بر عهده دارند. این سیستم حرکتی توسط یک نرم افزار کنترل حرکت داده می‌شود و مختصات آن با کمک یک صفحه کنترل وارد می‌شود. تمامی این فرایندها باعث چرخش ابزار برشی تحت دستور نرم افزار می‌شود. به همین دلیل دستگاههای فایبر به عنوان یکی از دقیق‌ترین و با کیفیت‌ترین دستگاه‌های برش در صنعت معرفی می‌شوند.

ویدئو کارکرد دستگاه فایبر مارکینگ