دستگاه سی ان سی

دستگاه سی ان سی یک دستگاه تراش معمولی است که توسط کامپیوتر کنترل می‌شود. قابليت کنترل از طريق کامپیوتر باعث می‌شود که برش‌های تکراری ،یکبار برنامه‌ریزی شود و پس از آن با دقت انجام گیرد. در اين دستگاه تمام مراحل برش و فرزکاری توسط برد کنترل انجام شده و دستگاه سی ان سی با دقت بالایی این کار را انجام می‌دهد.

اگر وقت کافی برای مطالعه این مطلب را ندارید ، میتوانید به خلاصه صوتی آن گوش دهید:


اپراتور فقط در شروع و پایان کار دستگاه لازم است وظایف خاصی انجام دهد. اما در طول انجام برش‌ها فقط حضور او کنار دستگاه لازم است.  دستگاه سی ان سی برای عملکرد درست نیاز به نوشتن برنامه برش آنهم فقط براي يكبار، لازم دارد. که البته این هم به آسانی از طریق نرم افزار همراه دستگاه انجام می‌شود . دستگاه اين عمل برش را بصورت خودكار هر چند بار كه بخواهيم تكرار مي نمايد البته  بدون نیاز به كاربر 

 

موارد تاثیر گزار در قیمت دستگاه CNC

  • ابعاد دستگاه 
  • کیفیت قطعات استفاده شده و برند آنها
  • نوع خدمات پس از فروش فروشنده و خوشنامی فروشنده
  • آپشن های دستگاه و اینکه میز وکیوم هست یا نه داست کالکتور و ..
  • کیفیت بدنه و وزن بدنه و نوع ساخت و تولید دستگاه 

دریافت قیمت دستگاههای سی ان سی 

    معرفی دستگاه سی ان سی

    دستگاه سی ان سی در موارد متفاوتی در صنعت استفاده دارد و یکی از پرکاردبردترین دستگاه های صنعتی محسوب می‌شوند . به همین جهت در این مقاله قصد داریم برا شما از جزئیات این دستگاه صحبت کنیم.  دستگاه سی ان سی با توان کار بسیار بالا و دقت زیاد می تواند فرایند تولید قطعات را سرعت ببخشد.  این دستگاه با استفاده از مته پر سرعت و کنترل کامپیوتری بازو ها برای تغییر مسیر مته در زمینه ی برش و سوراخ بسیار حرفه ای عمل میکند. به نسبت متریال مورد نظر برای برش بر روی سینی دستگاه و سیستم کالیبراسون دستگاه شروع به برش میکند.

    دستگاه سی ان سی میتواند عملیات برش و سوراخ را در راستای سه محور اصلی انجام دهد. این برش ها در واقع تو رفتگی هایی را به اندازه ی نوک سر مته ایجاد میکند که در حرکت دادن بازو ها و همچنین تو رفتگی و یا بیرون آمدن مته بر روی متریال ، خطوط و همچنین نفش ها ایجاد میشود. یکی از پرکاربردترین دستگاه های صنعتی  دستگاه سی ان سی است. با توجه به وسعت کارایی این دستگاه، از آن در صنایع مختلف استفاده می شود.

    استفاده از این دستگاه حتی تا صنایع مهمی چون موشک سازی و ماهواره سازی نیز پیشرفته است چرا که دقت عملیات برش دراین دستگاه میتواند تا صدم میلیمتر باشد. در واقع روز به روز گستردگی استفاده از دستگاه سی ان سی بیشتر می شوند و صنایع بیشتری به فکر استفاده از این دستگاه می افتند.با پیشرفته شدن دستگاه cnc میتوان نسل بعدی را توسط همین دستگاه‌های فعلی تولید کرد و هر نسل ، نسبت به مدل قبلی خود بسیار پیشرفته تر ، دقیق تر و سریع تر خواهد بود.

    خرید دستگاه سی ان سی

    برای خرید دستگاه سی ان سی باید کاملا دقت کنید و زمان زیادی صرف کنید. متاسفانه با توجه به انبوه دستگاه‌های موجود در این بازار، شرکت‌های مختلف با برندهای متفاوت وارد این بازار شده و با واردات دستگاه، اقدام به فروش آن می‌کنند.

    شرایط اغوا کننده‌ای که برای فروش دستگاه‌های خود دارند در کنار قیمت پایینی که ارائه می‌دهند راه را برای خریداران دشوار میکند . این شرایط باعث می‌شود این افراد به اشتباه خرید کنند. در واقع این شرایط ،فرد را به خرید بیش از نیاز خود ترغیب می‌کند و به مرور زمان مشکلاتی را ایجاد می‌نماید.

    این اشتباه در خرید به چند حالت است، برخی دستگاه سی ان سی مناسب کارشان را نمی‌خرند. یعنی به ویژگی‌های دستگاه ،متناسب با کارشان دقت ندارند . ممکن است سایز دستگاه را درست انتخاب نکنند و یا فعالیتی که قرار است با آن به اهداف خود برسند نامشخص باشد. این اشتباهات خیلی زود اثر منفی خود را بر روی کسب‌وکار خواهد گذاشت.


    شما باید سعی کنید در هنگام خرید دستگاه با توجه به شرایط واقعی خود اقدام به خرید کنید تا مشکلی از هیچ بابت در آینده برای شما ایجاد نشود.

    باید در هنگام خرید دستگاه با مشاوران دلسوز و صادق صحبت کرد تا انتخاب دستگاه  درست انجام شود. یکی از دلایلی که باعث می شود خرید دستگاه به اشتباه بخورد، منطقه ای است که فرد می خواهد در آن فعالیت کند. وقتی یک شهر کوچک چند دستگاه CNC  داشته و کاملا فعالانه در حال فعالیت هستند، نصب یک دستگاه دیگر نمی تواند توجیه اقتصادی داشته باشد و به همین علت باید با دقت انجام شود. این موضوع هم نیاز به مشورت و تحلیل بازار دارد که متاسفانه در بسیاری از مواقع انجام نمی شود و یا به درستی صورت نمی گیرد.

     

    دریافت قیمت دستگاههای سی ان سی 

      بازار کار برای دستگاه سی ان سی

      تنوع استفاده از دستگاه سی ان سی  در مشاغل و صنایع مختلف ، بازار پر رونق و پر سودی برای این حرفه به همراه داشته است. همین بازار  پرسود که در دستگاه سی ان سی وجود دارد باعث شده تا شرکتهای زیادی در این زمینه فعالیت کنند. واردات ، ترخیص ، حمل و نقل ، نصب و ارائه خدمات جانبی و پشتیبانی از جمله فعالیت های این شرکتهاست. این خدمات ، فکر و وقت خریداران از انجام این کارها آسوده میکند.

      البته در این بین سودجویانی برای ورود به این عرصه تلاش کنند. سودی که می توان به صورت ناشایست از فروش این دستگاه ها به جیب زد بسیار قابل توجه است چرا که قیمت بالای این دستگاه ها و خدمات پشتیبانی آن ها میتواند رقم های بالایی را ایجاد کند و همین موضوع باعث شده تا شرکت های مختلفی برای فروش این دستگاه اقدام کنند.

      اهمیت خدمات پس از فروش دستگاه CNC

      متاسفانه مردم نمی دانند که  خرید دستگاه CNC آنقدرها هم ساده نیست. در واقع برای راه اندازی یک کسب و کار که قرار است حول خدمات این دستگاه  باشد و یا توسعه کسب و کار خود، تنها خرید یک دستگاه سی ان سی کافی نیست تا برای شما کار کند؛ آنچه که مهم است خدمات پس از فروش دستگاه سی ان سی است که مورد توجه واقع نمی شود و معمولا هنگام خرید به بعد موکول میشود.

       

      شما اگر بهترین دستگاه سی ان سی  بازار را خریده باشید ولی شرکت فروشنده قادر به تعمیر و نگهداری و ارائه لوازم جانبی این دستگاه نباشد و یا قطعات آن در داخل کشور وجود نداشته باشد ، این دستگاه تا زمانی که به سرویس نیاز ندارد برای شما کار میکند. و پس از آن هیچ ارزشی برای شما نخواهد داشت. ارزش یک دستگاه صنعتی به ویژه دستگاه تنها و تنها به خدماتی است که بر روی این دستگاه به مشتری ارائه می شود. این خدمات گرچه با هزینه همراه هستند اما مهمتر از هزینه ای که پرداخت میکنید این است که اصلا این خدمات به شما ارائه شود.

       

      برخی از دستگاه های موجود در بازار که توسط شرکت های نامعتبر و تنها با شانتاژهای تبلیغاتی و دروغ های جذب کننده به فروش می رسند، هیچ خدماتی ندارند. اصولا این دستگاه ها قیمت پایین تری نسبت به بقیه دستگاه های هم رنج خود دارند تا مشتری را مجاب به خریدن نمایند؛ غافل از اینکه این دستگاه وقتی خراب شود هیچ تعمیر کاری از این شرکت توانایی تعمیر آن را ندارد. این یعنی یک تکه آهن کنار کارگاه شما !  قیمت های پایین عموما بی دلیل نیستند که یکی از دلایل آن نداشتن خدمات پس از فروش دستگاه سی ان سی است.

      فروشندگان این شرکتهای با جملاتی مثل “خدمات پس از فروش اصلا مهم نیست” یا “شما تا این دستگاه خراب شود سود کلانی برده اید ” و … بر زبان می‌اورند.  جملاتی فریبنده که خریدار را به خرید ترغیب می کند اما در باطن هیچ سودی برای خریدار ندارد و تنها قصدشان فروش یک کالای بی کیفیت است.

      نکات قبل از خرید دستگاه cnc

      قبل از خرید دستگاه cnc مطمئن شوید که قطعات یدکی، لوازم اصلی ، همچنین تکنسین حرفه ای این دستگاه در شرکت فروشنده وجود داشته باشد.

      همه شرکت ها مدعی هستند که این تکنسین در شرکت ها آن ها وجود داشته و از بهترین تعمیرکاران این دستگاه در ایران است.

      خیلی ساده میتوانید با مراجعه به مشتریان قبلی شرکت و مخصوصا خریداران قبلی این دستگاه ، مطلب شوید آیا این تکنسین مهارت کافی برای تعمیر و سرویس دستگاه شما را دارد ؟

      همچنین از مشتریان قبلی درباره میزان خرابی های متوالی دستگاه و خریابی های شایع آن سوال کنید. شاید برای یک کارگاه ، هفته ای دوبار سرویس ۴ ساعته خیلی مهم نباشد اما برای شما شاید ۱ ساعت خاموشی دستگاه ، کل برنامه زمانبندی شمارا به هم بریزد و متحمل هزینه شویدناگفته نماند که سرویس و نگهداری از دستگاه cnc ، کار سخت و پیچیده ای نیست.

      قطعا شما بعد از مدتی کار با این دستگاه به فوت و فن آن آشنا شده و به همین علت می توانید گاهی خودتان مشکل را سریع برطرف کنید و کار را ادامه دهید. اما در ابتدای امر حتما نیاز به خدماتی دارید که در هنگام مشکل دستگاه شما چند روز معطل و خراب نباشد.

       

      برای استفاده از خدمات پشتیبانی دستگاههای  سی ان سی حتما به شرکت های معتبر در این زمینه مراجعه کنید. شاید این شرکت ها محدود هستند و گاهی قیمت های بالاتری دارند اما در عوض، شما مطمئن خواهید بود که می توانید از خدمات این شرکت ها بهره مند شوید. خدماتی که اگر نباشند مشکلات عدیده ای برای کسب و کار مبتنی بر این دستگاه ایجاد می کند.

       

      شما در هنگام خرید دستگاه سی ان سی باید به دقت به صحبت های فروشنده گوش کنید و ریز به ریز آنچه که قرار است در خدمات پس از فروش دستگاه سی ان سی به شما ارائه شود را بدانید. یکی از مشکلاتی که برای فروشنده های دستگاه سی ان سی وجود دارد، انتظارات بیش از حد برخی از مشتری ها است. بهتر است قبل از آنکه خرید خود را تکمیل کنید، همه آنچه که قرار است به صورت خدمات به شما ارائه شود را بدانید تا مشکلی در آینده نداشته باشید.

       

      قرار نیست همه چیز در دستگاه و همه کار برای دستگاه و ان هم مجانی توسط تکنسین انجام شود. طبق قرارداد اولیه اقداماتی در ذیل خدمات پس از فروش دستگاه سی ان سی قرار می گیرد که اگر شرکت معتبر باشد قطعا به آن ها وفادار خواهد بود.

      انواع دستگاه سی ان سی

      این دستگاه‌ها بر اساس کاربردشان تقسیم بندی می شوند :

      1. دستگاه های سی ان سی چوب
        • سی ان سی منبت و حکاکی و برش تخت
        • سی ان سی منبت کاری چهار محوره روتاری ( قطعات مدور)
      2. دستگاه های سی ان سی سنگ
      3. دستگاه های سی ان سی برش ورق
        • سی ان سی برش CO2 و پلاسما
        • سی ان سی برش واترجت
      4. دستگاه های سی ان سی فولاد و فلزات سخت
        • سی ان سی فرز
        • سی ان سی تراش

      روش کار دستگاه cnc

      برد كنترلگر، قسمت اصلي يك دستگاه سی ان سی است. اين بخش با نام كنترلرCONTROLER  نامیده می‌شود. يك دستگاههای سی ان سی بيشتر با نوع كنترلر آن شناخته می‌شود. همچنین آموزشی كه به تکنسین دستگاه داده مي‌شود بر اساس كنترلر دستگاه می‌باشد. یکی از بهترین و معروف‌ترین دستگاه‌های برش و تولید ، دستگاه‌های سی ان سی هستند. این دستگاه‌های به یک روش کنترلی یکسان کار می‌کنند اما هر دستگاه روش‌های متفاوتی برای انجام آن دارد. هد قسمت مهم دستگاه است که عمل برش را انجام می‌دهد.

       

      با حرکت در راستای محورX و Y و یا Z ، میتوان هر شکلی را برش زد و یا حکاکی کرد. عمل برش در این دستگاه بوسیله انتقال نیروی چرخشی به مته‌ی واقع در هد دستگاه انجام می‌شود. بازوهای متصل به هد بواسطه حرکت خود ، نیروی مته را به نقطه صحیح منتقل میکنند. برد کنترل حرکت بعدی بازوها را  محاسبه میکند جهت و میزان آن را براورد میکند. سپس دستور به حرکت موتورها میدهد.

      بر اساس تعداد محورهای دستگاه CNC، تراش ۲ یا ۳ محوره انجام می‌گیرد .حرکت بازوهای دستگاه را این محورها کنترل می‌کنند. در ماشین‌های سه محوره ، محور سوم عمود بر دو محور قبلی کار میکند. این حرکت اضافی امکان ایجاد عمق دلخواه را در برشکاری ایجاد میکند. یعنی علاوه بر چپ-راست و بالا-پایین یک حرکت دیگر وجود دارد که بصورت داخل-خارج عمل میکند و میتواند عمق برش را تنظیم کند. با کنترل همزمان سه محور، سطوح پیچیده را می توان برش یا حکاکی کرد.

      صنعت چاپ و تبلیغات  دستگاههای سی ان سی 

      دستگاه سی ان سی از جمله دستگاه‌های پر کاربرد امروزی  در امر چاپ و تبلیغات به حساب می‌آیند. این دستگاه‌ها کاربردهای فراوانی در صنایع دیگر نیز دارند. محصول خروجی این دستگاه‌ها بدلیل دقت برشکاری، بدون نقص و عالی هستند. و همین موضوع گستردگی بازار استفاده از این دستگاه را فراهم ساخته است. شما می توانید با استفاده از دستگاه CNC مواد مختلفی از جمله چوب، متریال هایی مانند چوب را برش داده و یا بر روی آن حکاکی کنید و در عین حال می توان با این دستگاه عملیات مشابهی را بر روی سنگ ، فلز و ورق فلزی ایجاد کرد.

      استفاده از سی ان سی میتواند طرح‌های خلاقانه‌ای برای کارت ویزیت و هدایا تبلیغاتی باشد.

       

      cnc کارت ویزیت

      ۵ مورد مهم و ناگفته درباره خرید دستگاههای سی ان سی 

      یک دستگاه خوب CNC  باید دارای محور دنده شانه‌ای مورب باشد، چون نسبت به بال اسکرو دارای سرعت و دقت بالاتری هستند. اسپیندل آب‌خنک ۲۴هزار دور داشته باشد ،که هرچه قدرت اسپیندل بیشتر باشد روند کار بهتر خواهدبود.  سیستم آب خنک با توجه به گردش مداوم آب داخل اسپیندل برای دشتگاه‌هایی که در انجام کارهای سفارشی استفاده می‌شوند  بهتر است چون زمان کارکرد دستگاه زیاد است و اینگونه استهلاک کمتری خواهند داشت.

      موتورهای دستگاه بهتر است ۳فاز باشند تا دستگاه راندمان بالاتری داشته باشد قدرت بیشتری تولید شود. دستگاه‌های سی ان سی باید دارای کنترل DSP باشند، از جمله مزیت های آن:

      1. دارای حافظه طولانی مدت و ذخیره فایل
      2. قابلیت ادامه کار پس از قطع برق یا خاموش شدن دستگاه توسط اپراتور می باشد
      3. کنترل سرعت دستگاه و همچنین تنظیم ارتفاع محور Z حین کار
      4. دستگاههای که مجهز به DSP  هستند دیگر نیازنیست کامپیوتر کنار دستگاه داشته باشند
      5. و  فایل ها در دفتر کار آماده میشود و با فلش به دستگاه انتقال داده میشود که برای سلامت کامپیوتر آن در برابر غبار چوب مفید می باشد. همچنین لازم است دستگاه از شاسی قوی برخوردار باشد تا در هنگام کار لرزش پیدا نکند.

      دریافت قیمت دستگاههای سی ان سی 

        سوالی دارید ؟
        Send via WhatsApp